La prumèra guèrra mondiala

Guerra.webp

Guilhem

La prumèra guèrra mondiala / La première guerre mondiale (1914-1918)

1-Perqué la guèrra esclata?
Pourquoi la guerre éclate ?

Que i avèva hèra de tensions entre los país d’Euròpa: los pais que’s pelejan en pramor que vòlen ester mes puishents deu còp que prenen d’autes territòris dens lo monde (que son colonias)
Il y avait beaucoup de tensions entre les pays d’Europe : les pays se disputaient car ils voulaient être plus puissants, pour cela ils prirent d’autres territoires de par le Monde (les colonies).

En 1871 qu’ei la des-hèita de la França contra la Prussa (Alemanha) qui a ganhat l’Alsaça e la Lorrena. Alavetz la França que’s vòu venjar.
En 1871, c’est la défaite de la France contre la Prusse (Allemagne) qui a gagné l’Alsace et la Lorraine. Alors, la France veut se venger.

“Alerte, les chiens aboient!” carta umoristica anglesa representan l’Euròpa en 1914.
Los cans que representan los país prèsts a atacar.
…carte humoristique anglaise de l’Europe en 1914. Les chiens représentent les pays prêts à attaquer.

 

 

2-Los país que’s divisan en dus grops
Les pays se divisent en deux groupes

-La tripla Ententa: la França, lo Reiaume-Unit, la Russia + (l’Irlanda, la Finlanda, l’Africa deu Nòrd Francesa, la Polonha, Chypre).
– La tripla Alliança: l’Italia, l’Alemanha e l’Austria Hongria.

L’assessinat de l’archiduc d’Austria, a Sarajevo, lo 28 de junh de 1914, qu’ei l’eveniment qui desclencha la guèrra.
L’assassinat de l’archiduc d’Autriche à Sarajevo, le 28 juin 1914, est l’évènement qui déclencha la guerre.

Lo 3 agost 1914 l’Alemanha que desclara la guèrra a la França.
Le 3 août 1914, l’Allemagne déclare la guerre à la France.

En quauques dias, tots los país que’s cridan la guèrra. Tots que son persuadats d’aquera guèrra que serà braca. Tots que son persudats que la van ganhar. Tots que son persuadats que ser

à la « der des der » (la darrèra).
En quelques jours, tous les pays se proclament en guerre. Tous sont persuadés que cette guerre sera courte. Tous sont sûrs qu’ils vont la gagner. Tous sont persuadés que ce sera « la der des der » (la dernière).

3-Aon? Où ?

La guèrra qu’ei dens l’Euròpa de l’oèst, principaument França e Belgica e tanben la Russia (Euròpa de l’Est).
La guerre est en Europe de l’Ouest, principalement en France et en Belgique et aussi Russie (Europe de l’Est).

4-Que’s’i passa en França?
Que de passe-t-il en France ?

A l’autona de 1914, los alemands qu’envadeishen lo nòrd de la França en passar per la Belgica. La loa avançada qu’ei fulguranta e los francés que van dinc a requisitionar tots los veïcules en disponibilitat tà amiar los soldats au front.
À l’automne 1914, les allemands envahirent le nord de la France en passant par la Belgique. Leur avancée est fulgurante et les français vont jusqu’à réquisitionner tous les véhicules disponibles pour amener les soldats au front.

Cada armada que cava trencadas ta’s protegir deu sue adversari: la guèrra que deveng ua “guèrra de posicion”.
Chaque armée creusa des tranchées pour se protéger de son adversaire : la guerre devint une  «guerre de position ».

5-Las batalhas Les batailles

La batalha de l’Artois qu’ei la prumèra batalha, que’s derotla sus lo front Oèst de la prumèra guèrra mondiau deu 9 de mai dinc au 15 de junh de 1915.
La bataille de l’Artois est la première bataille qui se déroule sur le front Ouest de la première guerre mondiale du 9 mai au 15 juin 1915.

En 1916, los alemands que lançan ua ataca sense precedent sus lo front Oèst. Que ciblan la region de Verdun, dens la Meuse. Ua tarribla batalha que debuta. Un in·hèrn qui durerà 10 mes: deu 21 de heurèr dinc au 18 de deceme de 1916. Que serà ua victòria deus aliats.
En 1916, les allemands lancent une attaque sans précédent sur le front Ouest. Ils ciblent la région de Verdun, dans la Meuse. Une terrible bataille débute. Un ENFERT qui durera 10 mois : du 21 février au 18 décembre 1916. Ce sera une victoire des alliés.

La tresau qu’ei la batalha de la Somme que debuta lo 1er de julhet de 1916 dinc au 18 de noveme de 1916 e que’s desrotla dens la Picardie.
La troisième est la bataille de la Somme qui débute le 1er juillet 1916 jusqu’au 18 novembre 1916 et qui se déroule en Picardie.

6-Los personatges principaus
Les personnages principaux

– Georges Clemenceau chafrat lo tigre que vadó lo 28 de seteme 1841 a Mouillerons-en-Pareds qu’ei un òmi d’estat francés president deu conselh (1èr ministre) de 1906 a 1909 puish de 1917 a 1920.
– Georges CLEMECEAU surnommé le tigre, qui était né le 28 septembre 1841 à Mouillerons-en-Pareds, est un homme d’état français Président du Conseil (1er ministre) de 1906 à 1909 puis de 1917 à 1920.

Ferdinand Foch

Ferdinand Foch

– Ferdinand Foch que vadó a Tarba que devengó marescau militari que participè a la batalha de l’Artois e la de la Somme qui estón totas duas un escaç. E sustot en 1918 que comandè las tropas aliadas e qu’ei eth qui signè l’armistici.
– Ferdinand FOCH qui était né à Tarbes devint Maréchal militaire, il participa à la bataille de l’Artois et de la Somme qui furent toutes deux des échecs. Et surtout, en 1918, il commanda les troupes alliées et c’est lui qui signa l’armistice.

– Philippe Pétain qu’ei un militari francés, qui participè a la batalha de Verdun.
– Philippe PETAIN est un militaire français qui participa à la bataille de Verdun.

7- La vita dens las trencadas
La vie dans les tranchées

Ua trencada qu’ei drin com un varat hèit per los soldats tà’s protegir e deféner las loas posicions.
Une tranchée est un peu comme un fossé créé par les soldats pour se protéger et défendre leurs positions.

8- Los peluts Les Poilus

Dens las trencadas, los peluts n’an pas lo temps de’s rasar. Los soldats francés que receben alavetz aqueth chafre per lo quau an designat los soldats de la prumèra guèrra mondiau.
Dans les tranchées, les poilus n’ont pas le temps de se raser. Les soldats français reçoivent alors ce surnom qui désigna les soldats de la première guerre mondiale.

9-Las hemnas pendent la guèrra
Les femmes pendant la guerre

Avant 1914, en França, sonque lo quart de las hemnas avèvan un tribalh, la majoritat quue demoravan a la maison. Pendent la guèrra las hemnas qu’aucupèn tots los mestièrs. Que tribalhavan dens los burèus, a l’usia, dens los camps …
Avant 1914, en France, seulement un quart des femmes avaient un travail, la majorité restait à la maison. Pendant la guerre les femmes occupèrent tous les métiers. Elles travaillaient dans les bureaux, à l’usine, dans les champs…

10-Los animaus Les animaux

Pendent la guèrra los animaus qu’èran indispensables. Per exemple los pijons qui hasèvan los messatgers si i avèva un problèma. Los chivaus eths que transportavan municions, armas ravitalhament au front. Los cans qu’anavan aidar los soldats blaçats e que hasèvan d’autas causas coma sentir los gas asfixiants avant los òmis.
Pendant la guerre les animaux étaient indispensables. Par exemple, les pigeons faisaient les messagers s’il y avait un problème. Les chevaux eux transportaient des munitions, des armes, du ravitaillement au front. Les chiens allaient aider les soldats blessés et ils faisaient d’autres choses comme sentir les gaz asphyxiants avant les hommes.

11- Lo bilan Le bilan

Lo 11 noveme de1918 l’armistici qu’ei signat per lo maresau Foch. La França que torna prénguer l’Alsaça e la Lorrena.
En tot que i a 10 000 000 de morts.
Le 11 novembre 1918, l’armistice est signé par le Maréchal FOCH. La France reprend l’Alsace et la Lorraine. En tout, il y a 10 millions de morts.

 

Loís Mesplès, CM2
Junh de 2019
Calandreta deu país tarbés

 

Tà saber mei

La guerre 14-18 vue par les Gascons en 8 épisodes

14-8 Les femmes dans la guerre

Posted in

Laissez un commentaire

Vous devez être connectés afin de publier un commentaire.